Translate

onsdag 5. mars 2014

Suppebrød



Dette brødet passer naturlig nok godt til suppe, men også til salat etc. Jeg har laget det i to variasjoner, ett stort brød og porsjonsrundstykker, your choice! Deigen er stor nok til ett stort brød laget i kakeform og ca 10 rundstykker.

Ingredienser:
1 kg mel
4,5 dl vann
1 dl creme fraiche
1 egg
1 ss sukker
1 dl olivenolje
1 pk gjær
1 ts salt
1 ts italiensk krydderblanding

Bland alt bortsett fra vann og gjær. Varm opp vannet til ca 37 grader og rør ut gjæren i litt av vannet, tilsett gjæren og vannet i resten av ingrediensene og kjør det i kjøkkenmaskin på lav hastighet til deigen er jevn. Sett deigen til heving i ca 30 min.

Når deigen har hevet til ca dobbel størrelse kan du elte deigen forsiktig før du deler den i to emner. Legg det ene emnet i en smurt kakeform, jeg har brukt en hjerteform. Sett til etterhev i ca 30 min.

Stekes på 225 grader i 10 min ( rundstykker ) og 20 min ( brød ).




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar